Saturday, December 1, 2007

Kefahaman terhadapNya, Nikmat yang agung dariNya


Sheikhna (guru kami) Sheikh Yusuf Al-Hasani (semoga Allah s.w.t. memelihara beliau dan seluruh umat Islam) pernah berkata: “Rezeki itu ada dua jenis. Pertama, rezeki jasmani. Kedua, rezeki rohani. Rezeki jasmani adalah seperti makan, minum dan sebagainya. Adapun rezeki rohani adalah seperti zikir, rasa kerbersamaanNya dan kefahaman terhadapNya.


Rezeki yang paling berharga bagi manusia ialah, kefahaman terhadapNya. Kalaulah seseorang manusia, hanya melihat nilai rezekinya hanya sekadar pada makanan, minuman, pakaian dan sebagainya, yang merupakan rezeki jasmani, maka dia meletakkan nilainya seperti nilai binatang.


Sesungguhnya, nilai manusia lebih daripada itu (binatang), maka nilai rezeki mereka lebih daripada itu. Adapun kefahaman mengenai Allah s.w.t. merupakan rezeki yang abadi. Dengan kefahaman tersebut, seseorang itu mempunyai kekenyangan yang tiada lagi lapar setelahnya. Biarpun lapar jasmani, kalau rohani sudah kenyang dengan kefahaman tentangNya, maka kekenyangan itu mampu melekakan seseorang daripada kelaparan jasmani.


Akan tetapi, jika rohani lapar daripada kefahaman terhadapNya, maka, biar segunung rezeki jasmani dikumpul oleh seseorang, tetap tidak mengenyangkannya, bahkan, sentiasa bertambah tamak dan semakin tamak. Inilah maksud sabda Nabi s.a.w. yang bermaksud: “Kalaulah bagi anak Adam itu, dua lembah daripada emas, nescaya ia tidak mencukupi baginya, dan dia akan harap lembah emas yang ketiga. Tidaklah mencukupi bagi mulutnya (perutnya) melainkan tanah”


Apa yang jelas, rezeki jasmani, bagaikan air laut. Makin banyak dihimpun, makin menambah haus. Adapun kefahaman terhadapNya, akan menambahkan kepuasan, ketenangan, warak, qanaah (rasa mencukupi) dan rendah diri di hadapanNya. Bahkan, kefahaman terhadapNya, itu sentiasa bertambah, dan sentiasa mencukupi. Ia abadi dengan keabadianNya.”


Al-Faqir lia HadratiLLah, wal Mufatqir bit Taqsir mengulas sikit dengan bantuan Allah s.w.t.:


Benar, kebahagiaan hidup bersumberkan kefahaman seseorang terhadap Allah s.w.t.. Inilah yang merupakan nadi bagi kehambaan, yang merupakan nadi bagi kehidupan, sesuai dengan ayat Allah s.w.t. yang bermaksud: “Tidak Aku jadikan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepadaKu” Maka, kebahagiaan hidup bersumberkan sejauh mana terealisasinya makna kehambaan dalam diri kita.


Seseorang, takkala mengenal Allah s.w.t. dan memahami hakikat kehidupan ini, sebagai tempat ujian dan tarbiah daripadaNya, pasti merasai cukuplah Allah s.w.t. bagiNya. Inilah rasa yang tertinggi dalam ketenangan hidup seseorang.


Carilah kefahaman tentangNya dalam kehambaan. Carilah kehambaan dalam ibadah. Carilah ibadah dalam mentaati segala perintahNya dan meninggalkan segala laranganNya. Carilah redhaNya dalam ketaatan, sebagai hambaNya. Mudah-mudahan, Allah s.w.t. memahamkan kita akanNya. Utamakan pandangan Allah s.w.t. daripada pandangan makhluk. Jagalah hati dengan hiasan-hiasan sifat mahmudah dan jauhinya daripada mazmumah.


Semoga Allah s.w.t. memahamkan kita perjalanan menujuNya dan seterusnya memahamiNya sesuai dengan izinNya.

Disusun dengan izin Allah s.w.t. oleh

Al-Faqir ila Rabbihi Al-Jalil

Raja Ahmad Mukhlis bin Raja Jamaludin

No comments:

ZikruLlah

Photobucket

Ya Allah

Photobucket

MyCartopia.com Click here to get one